Alle ved godt, at kommunikation er basis for gode relationer. Det gælder både i privatlivet og i arbejdslivet – og for den sags skyld også i fritiden. Vi har mange flader, som vi interagerer med i vores hverdag. Om det er en partner eller et barn, eller en chef eller en medarbejder i afdelingen – eller om det er en spiller på fodboldholdet, er underordnet. Vi taler pænt. Vi er høflige. Og vi svarer på spørgsmål. Efter vores bedste overbevisning. Men ofte, så lytter vi egentlig ikke til, hvad der egentlig bliver sagt. Vi har ofte en forestilling om, hvad der bliver sagt. Og den overvælder vores ører.
Overskrifter
Eftertanken
Når vi så får lidt tid til at tænke over, hvad der egentlig bliver sagt, så forstår vi, at vi måske har svaret på et spørgsmål i øst, mens spørgsmålet lå i vest. Misforståelserne er opstået. Det sker ofte. Og det værste, vi kan komme ud for, er nemlig lige præcist, det. Især i arbejdslivet. Vi har travlt. Alle sammen. Uanset hvor vi er i organisationens hierarki. En misforståelse på arbejdspladsen kan afstedkomme mange flere misforståelser, forsinkelser og i nogle tilfælde også føre til hårde konflikter. Og det skal vi undgå. Det ved alle. Derfor er der mange store organisationer, der prøver at forbedre kommunikationen imellem alle medarbejderne, så misforståelser kan blive ’grebet i luften’ inden de bliver til interne gnidninger og dermed problemer og konflikter.
Den gode forklaring på kommunikation
En af måderne, som mange organisationer og virksomheder arbejder med kommunikation på, er via teambuilding øvelser. Men hvad er kommunikation egentlig? Du kan læse en fremragende forklaring på kommunikation her. Grunden til det er, at det har vist sig, at når det er muligt at skabe et fælles grundlag at kommunikere på, så øges tilliden, og almindelige mennesker åbner op og bliver modtagelige for andre meninger end deres egen.
Og det er vigtigt her at tænke på, at kommunikation er meget vigtig i vores samfund i dag. Vi kan ikke bare bede – høfligt – en sjakformand om at sørge for, at der bliver produceret så og så mange af den eller det. Vi skal forklare, hvorfor vi har brug for så mange af den eller det. Vi skal involvere vores medarbejdere i, hvorfor og hvordan. Ikke bare give ordrer. Ved at involvere medarbejdere sikrer vi nemlig, at de bliver mere motiverede. Og ja, de får større arbejdsglæde, fordi de ved, at de er sikre i deres job. Men kommunikation er ikke altid nemt.
Teambuilding øvelser løfter kommunikationen
Ofte taler vi på en måde, som den, vi taler til, ikke forstår. Vi skal derfor lære at kommunikere på andre måder end den, vi selv foretrækker. Og her er det, at nogle teambuilding øvelser – se her – kan være meget værdifulde. Det kan fx være noget med, at I sætter et mål om, at jeres hold skal skabe et kunstværk, hvori I udtrykker jeres følelser, sådan som I husker dem tidligt om morgenen inden i, kører på arbejde. Kunstværket vil vise jer, om der er frustrationer eller glæde. Hvorfor: Fordi I vil hver især se forskelligt på, hvad I har skabt – og når I taler om kunstværket, taler I om jeres arbejde og måden, I arbejder sammen og kommunikerer på. Og via kunstværket kan I identificere og tale om udfordringer og glæder på arbejdet.